Pályázatok

TOP-7.1.1-16-H-070-13 „Ifjúsági közösségi szolgáltatások kialakítása"

 

Szakmai záró beszámoló

 „Mi leszek, ha nagy leszek?”

 

2022. június 3.

Molnár Gábor Műhely Alapítvány

8400 Ajka, Móra Ferenc utca 30.

 

2021. április 1-jén kezdődött a projekt, és sokkal több akadályba ütköztünk, mint ahogy az gondoltuk a tervezés időszakában. Ebben az időszakban még javában az online oktatás zajlott, több, kevesebb sikerrel, és gyakorlatilag nem jutottunk be iskolákba, mert a COVID-19 vírusfertőzés miatt nem csak fizikailag, hanem mentálisan is zárva voltak az iskolák.

Felnőtt oktatóként a Veszprémi Szakképzési Centrum Szent-Györgyi Albert Szakközépiskola és Szakiskola tanáraival tudtam kapcsolatot tartani, de sajnos, ez még kevés volt a diákok felé való nyitáshoz.

Május 10-én indult a tantermi oktatás, de olyan szintű lemaradások, az online oktatás hiányossága miatti pótlási hisztéria uralkodott az iskolákban, hogy létezhetetlen volt ezzel a projekttel kampányolni. Invitálókat szerkesztettünk, kiraktuk a faliújságokra, és tanárokkal, kollégiumi nevelőkkel beszélgettünk az őket érintő nehézségekről.

A június hónap az érettségi frászában telt, és beláthatóvá vált, hogy csak szeptember 1-jével tudunk az effektív munkával indulni. Már év végén sikerült megbeszélnünk a kollégiumvezetővel, hogy a beköltözés után tájékoztatót tartunk, és már a családból való kikerülést, a beköltözés nehézségeit, az alkalmazkodás súrlódásait már aznap átbeszéljük.

A kollégiumi nevelők jó szívvel üdvözölték a projektet, mert most, extrém magas számú jelentkező költözött kollégiumba, és van félelmük a magatartási problémák, és a nagy létszám miatt. Ők kimondottan számítanak arra, hogy segítjük a munkájukat. Két osztályfőnök jelezte, hogy korábbi évek tapasztalatai szerint számos családi problémával terhelt, mentálisan labilis tinédzser kezdi az iskolát, és ebben kérnek segítséget.

Az angol nyelv, és egyáltalán a két idegen nyelv tanulása is nehézséget jelent. Sokan hordozzák a diszlexia tüneteit, és most az online oktatás sem kedvezett a nyolcadikból kilencedikbe lépésnek.

Sokan még a magyar nyelvvel is küzdenek, nem beszélve arról, hogy egyáltalán nem rendelkeznek azzal a gyakorlattal, hogy felismerjék, hogy mi esik nekik rosszul, milyen érzelmek váltódnak ki belőlük, és ezekhez az érzelmekhez milyen nyelvi kifejezést társítsanak.

A kamaszkor egyébként is „zombikorszak”, amikor a másikban elültetett félelmet, és a felfújt egót hiszik énvédő mechanizmusnak, és közben, a belül a megriadt, és érzékenyt ént elrejteni igyekeznek, nehogy megsérüljön, vagy veszteséget éljen meg. Ezzel az érzékenységgel még ők sem tudnak bánni, amin segíteni igyekszik ez a projekt.

A szervezés nem könnyű, mert mindannyiunknak a zajló idejébe kell rendszeres tevékenyégként beiktatni, és a gyerekek órarendjének is be kell állnia ahhoz, hogy tervezhető legyen a közös munka. Szerencsére a Messenger-csoportunk jól működik, és arra törekszünk, hogy a közös munkában megtaláljuk azt az egyensúlyt, ami lehetővé teszi, hogy a tanárok-diákok-kollégák triádban ne a pluszmunka, hanem a nyereség, a segítség kerüljön fókuszba.

A nyári szociális gyakorlati időben a Máltai Szeretetszolgálat Devecseri Szakképző Iskolájával kerültünk szoros kapcsolatba, ahol nem csupán a projekt effektív hasznosságának örültek meg, hanem konkrét előadásokat kértek erőszakmentes kommunikáció témájában, és lesz helye a dramatikus konfliktuskezelésnek is. A roma és hátrányos helyzetű célcsoportú diákságnak nagyon sok szociális jellegű problémája van, és első találkozásaink alkalmával bebizonyosodott, hogy nagyon jól fogunk tudunk együttműködni. Két diák nem csak gyakorlaton, hanem nyári önkéntes munkában is naponta jött hozzánk, hogy a projekt hasznosságát is élvezze.

Szervezési feladatként érdekes, hogy ki megy kihez, hiszen azt gondoltuk, hogy a diákság fog hozzánk jönni az alapítványba, ami kezdetben rendben is volt, de már szükség van arra, hogy mi menjünk a diákok helyébe, akár Devecserbe, akár Ajka másik felébe. Sőt, fontos kutatnunk azt is, hogy mikor van lyukas órája a diákoknak, amikor beiktatható egy foglalkozás, hiszen most a hatékonyság mindennél jobban felértékelődött.

 

 

Alig hihető, hogy a szakmai munka tekintetében létezik egy COVID-19 vírusfertőzés előtti és utáni korszak, de létezik. A 2021. szeptember 1-jén elkezdődött fizikai érintkezéses munkánkat még nehezítette az őszi „hullám”, de sikerült egy jó ritmust megélni az angolosokkal. A konfliktusos, személyiségfejlesztő munka akkor került előtérbe, amikor problémák voltak. Az esetek többnyire privát témák voltak, de osztályközösség szintű nehézségek is napvilágra kerültek, ami belátást engedett a pedagógusok működésmódjába is. Ez nehezítette a munkánkat, mert ez az érzékenység a pedagógusok részéről, inkább megtartotta a problémát, mint feldolgozta a segítségünkkel. A diákok, némely esetben bölcsebben működtek, mint az osztályfőnök.

A diákokkal való beszélgetések során a továbbtanulási tervek körvonalazását, a pályaválasztási kérdéseket, a továbbtanulási lehetőségeket is érintettük. Többen megfogalmazták, hogy nem akarnak felsőoktatási intézménybe továbbtanulni, a diploma értékét vesztette. Akik választják majd, inkább az egyetemi élet miatt, mintsem a tanulás miatt. Felértékelődött a „hamar, sok pénzt keresni” lehetőség, ami ugye a külföldi munkavállalás, még ha mosogatás, vagy szobaasszonyság is az.

A kollégista, szülőről való leválás problémaköre is furcsa színezetet vett. A diákok, alig várták, hogy eljöjjenek otthonról, viszont a szülők és a nevelők kontrolligénye megmaradt olyan mértékűnek, mint, ha otthon lettek volna. Ez meglehetősen sok frusztrációt okozott.

Két iskolában dolgoztunk leginkább, és egyszer egy gyászfeldolgozáshoz kaptunk hívást egy harmadik iskolából. A Máltai Szeretetszolgálat Devecseri Szakképző Iskolájában tanuló diákokkal nagyon szoros kapcsolatba kerültünk, valószínűleg a szociális szakképzés miatt, aminek a gyakorlatát nálunk tölthették. Nagyon sok szülői konfliktus, bántalmazás, alkoholprobléma merült fel, aminek a diákok az elszenvedői. Náluk, az osztályban is sok erőszakos megnyilvánulás tapasztalható. Hamarabb ütnek, mint kérdeznek. A bizalom, az előzékenység nem igazán ismert fogalmak. Nekünk is nehéz volt bizalmat építeni a fiúkkal, akik nem szociális, hanem hegesztő szakon tanultak, de sikerült. Az önértékelés – önbecsülés – önbizalom triád segítette őket abban, hogy meglátták magunkban a lehetőséget, és felismerték, hogy a saját életükben ők a főszereplők. Lehet szidni a szülőket, az iskolát, és mindenkit, de elsősorban önmaguknak kell önmagukat szeretni, megbecsülni, hinni magukban, és célokat képezni.

A Veszprémi Szakképzési Centrum Szent Györgyi Albert Szakközépiskola és Kollégium adott helyett az angol csoportnak és az egyéni tanácsadásoknak. A projekt kezdetén a diákok jöttek az alapítványba, de szeptembertől, mi jártuk hozzájuk. Könnyebb volt nekünk autózni, és a lyukasórákhoz is tudtunk alkalmazkodni. Nagyon érdekes volt megfigyelni, hogy voltak olyan diákok, akik azért maradtak el az órákról, mert „tanulni” kellett, mások pont azért jöttek, mert „tanulni” lehetett. Ez már megadta a projekt nívóját, hiszen célunk volt, hogy segítsünk abban, hogy felismerjék az értéket, és válasszák az értéket!

Egy édesanya hirtelen halála, teljes árvává tett egy fiút, akinek a támogatására felkért minket az osztályfőnöke. Sajnos, csak közvetett segítséget tudtunk adni az osztályfőnökön keresztül. A fiú szeretett volna egyedül megküzdeni a traumával, de már tudjuk, ahogy a sikertelen matematika írásbeli érettségi is mutatja, hogy nem sikerült. A projekt véget ért, de állunk rendelkezésére továbbra is, amennyiben, máshogy gondolná.

A Máltai Szeretetszolgálat Szakképző Iskolájával nagyon szoros kapcsolat alakult ki. Vállaltuk, hogy a későbbiek folyamán is, amennyiben lesznek nehézségeik, konfliktusaik, segítünk akár osztályszintű foglalkozásokkal is. Bár a szituációs játékokat nem nagyon szerették, de az erőszakmentes kommunikáció mindenhol hatásos.

Tanulságos, és munkás projektet zártunk.

 

 

 

Az MGM Alapítvány

A Molnár Gábor Műhely Alapítvány testi, érzékszervi és értelmi fogyatékossággal élő felnőttek nappali intézménye. A nappali ellátáson belül részt vesznek fejlesztő foglalkozásokon, életvezetési foglalkozásokon és színvonalas művészi tevékenységet is végeznek. Az Ambrózia színjátszók drámáznak, míg a Hangadók zenekar akár két órás koncerttel is tud szórakoztatni. Emellett dolgoznak is, szociális és rehabilitációs foglalkoztatás keretén belül. Szőnek, csomagolnak, sorjáznak, és még sok más egyéb tevékenység is szolgálja életüket.

Kapcsolat

Molnár Gábor Műhely Alapítvány

Levélcím: 8400 Ajka, Móra Ferenc utca 30.

Tel: +36-88/213-844

Email: mgma.ajka@gmail.com

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.